Wat is growth hacking?

Growth Hacking is de kunst om een bedrijf, in veel gevallen uit de informatica sector, te laten groeien met weinig tot geen marketing budget. In essentie gaat het om het vinden van extreme groeihefbomen op basis van inzichten uit de marketing, software ontwikkeling, data analyse en gedragswetenschappen om momentum te creëren en virale groei te bewerkstelligen.

In de tweede editie van het boek “Een Digitaal Marketing Plan in 100 Dagen” gaan we uitgebreid in op Growth Hacking met een afzonderlijk hoofdstuk onder de titel:
“Slimme marketing voor startups en groeibedrijven”

Als referentie bij, en aanvulling op dit hoofdstuk vind je op deze site een database met growth hacks in verschillende fases (AcquisitieActivatieRevenu (omzet), RetentieReferral) en tools voor growth hacking.

Dit hoofdstuk werd geschreven door Omar Mohout , Growth Engineer bij Sirris en 
Het kwam mede tot stand gekomen dankzij de steun van het Agentschap Ondernemen, het Agentschap voor Innovatie door Wetenschap en Technologie (IWT) en ITEA.

Lancering “Een Digitaal Marketing Plan in 100 Dagen” editie 2016.

cover-v3Voorbije vrijdag 9 september werd onder het genot van een hapje en een drankje de derde versie van het boek “Een Digitaal Marketing Plan in 100 Dagen” gelanceerd. De voorbije twee jaar is er alweer heel veel veranderd in de wereld van digitale marketing, dus een update kon niet uitblijven. Natuurlijk heeft ‘mobile’ een impact op ongeveer elk hoofdstuk in het boek, en verder is er uitgebreid aandacht besteed aan content marketing, marketing automation en die advertentie mogelijkheden van de nieuwste social media kanalen.

Voor de lancering heb ik naar goede gewoonte een stukje visie geponeerd die verder gaat dan het boek. In onderstaande video verduidelijk ik hoe startups het marketing vak transformeren. Aan het einde komen 3 van de co-auteurs aan het woord een korte intro op wat nieuw is in hun hoofdstuk.

Website optimalisatie: Hotjar

hotjarWie het optimaliseren van de werking van een website naar een volgend niveau wil brengen kan best met Hotjar aan de slag gaan. Je krijgt er knappe heatmaps die niet niet alleen tonen waar geklikt werd ook alle andere muis- of vingerbewegingen (swipes). Verder kan je het gedrag van bezoeker vastleggen op video, alsof je mee kijkt op het scherm van je bezoeker en de muis ziet bewegen. Tenslotte biedt Hotjar een nog een reeks andere features om funnels, formulieren en nog veel meer te analiseren.

Sales: Autopilot voor LinkedIn

autopilot-linkedinAl jouw business to business klanten hebben een LinkedIn profiel, ideaal zou zijn als je ze allemaal kon een tikje op de schouder geven. Bijvoorbeeld door hun LinkedIn profiel te gaan bezoeken. We weten dan 5 tot 10% van de mensen die zien dat iemand op hun profiel geweest is een kijkje gaan nemen naar wie dat was. Een mooie vorm van slimme lead generation dus. Maar duizenden profielen van potentiële klanten bezoeken is niet doenbaar, daarom is er Autopilot voor LinkedIn die op basis van een zoekopdracht op de netwerk site automatisch alle mensen in de lijst gaat ‘bezoeken’ in jouw naam.

Opgelet, dit is typisch een tool waar LinkedIn zelf niet zo happy mee is. Dus je neemt wel een risico door hem te gebruiken. LinkedIn zou je bijvoorbeeld kunnen blokkeren. Een extra veiligheidsmaatregel is een nieuwe account aanmaken van een fictieve medewerker van je bedrijf en die het ‘vuile werk’ laten opknappen.